Pytania jawne matura 2026

Hej, Maturzysto 2026! Myślisz, że do Twojego egzaminu dojrzałości zostało jeszcze mnóstwo czasu? Niby tak, ale Centralna Komisja Egzaminacyjna już o Tobie myśli! CKE opublikowała pytania jawne na maturę ustną z języka polskiego w 2026 roku.

pytania jawne
pytania jawne

Co to dla Ciebie oznacza? Względem poprzedniego roku, lista została poszerzona o 8 pozycji, pojawiły się też nowe pytania, które mogą totalnie zmienić Twoje przygotowania. To oficjalny sygnał, żeby już teraz zacząć strategicznie myśleć o ustnym z polskiego. Chcesz wiedzieć, jakie nowe tematy wjechały na listę i jak się za nie zabrać, żeby w 2026 roku pozamiatać? Zaczynamy!

Pytania jawne – lista

Biblia (fragmenty)

  1. Motyw cierpienia niezawinionego. Na podstawie Księgi Hioba.
  2. Człowiek wobec niestałości świata. Na podstawie Księgi Koheleta.
  3. Wizja końca świata. Na podstawie Apokalipsy św. Jana.

Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)

  1. Poświęcenie się w imię wyższych wartości.
  2. Problematyka winy i kary.
  3. Miłość silniejsza niż śmierć.

Homer, Iliada (fragmenty)

  1. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem.

Sofokles, Antygona

  1. Prawa boskie a prawa ludzkie.
  2. Człowiek wobec przeznaczenia.

Lament świętokrzyski (fragmenty)

  1. Motyw cierpiącej matki.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)

  1. Motyw tańca śmierci.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

  1. Średniowieczny wzorzec rycerza.

William Szekspir, Makbet

  1. Moralna odpowiedzialność za czyny.
  2. Czy człowiek decyduje o własnym losie?
  3. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy?

Molier, Skąpiec

  1. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym?
  2. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi.

Ignacy Krasicki, wybrana satyra

  1. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady

  1. Świat ducha a świat rozumu. Na podstawie Romantyczności.
  2. Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Na podstawie ballad.

Adam Mickiewicz, Dziady część III

  1. Losy młodzieży polskiej pod zaborami.
  2. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia.
  3. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy.
  4. Różne postawy człowieka wobec Boga.
  5. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia?
  6. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych?
  7. Walka dobra ze złem o duszę ludzką.
  8. Czym dla człowieka może być wolność?
  9. Motyw samotności.

Bolesław Prus, Lalka

  1. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania?
  2. Praca jako pasja człowieka.
  3. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie?
  4. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością.
  5. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi?
  6. Czym dla człowieka mogą być wspomnienia?

Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)

  1. Postawy odwagi i tchórzostwa.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

  1. Walka człowieka ze swoimi słabościami.
  2. Motyw winy i kary.
  3. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych?
  4. Co może determinować ludzkie postępowanie?
  5. Motyw przemiany bohatera.

Stanisław Wyspiański, Wesele

  1. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych?
  2. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej.
  3. Sen o Polsce czy sąd nad Polską?
  4. Symboliczne znaczenie widm i zjaw.
  5. Motyw tańca.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)

  1. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu?
  2. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka.
  3. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości.
  4. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.
  5. Rola autorytetu w życiu człowieka.
  6. Utopijny i realny obraz rzeczywistości.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

  1. Groteskowy obraz świata.
  2. Człowiek wobec presji otoczenia.

Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”

  1. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)

  1. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu?
  2. Konsekwencje zniewolenia człowieka.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

  1. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach?
  2. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie.
  3. Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej.

Albert Camus, Dżuma

  1. Co skłania człowieka do poświęceń?
  2. Człowiek wobec cierpienia i śmierci.
  3. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych?
  4. Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła?

George Orwell, Rok 1984

  1. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa?
  2. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym?
  3. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym.
  4. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka.

Sławomir Mrożek, Tango

  1. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu.
  2. Konflikt pokoleń.
  3. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie?

Marek Nowakowski, Górą Edek

  1. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego utworu literackiego?

Andrzej Stasiuk, Miejsce

  1. Miejsca ważne w życiu człowieka.

Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”

  1. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

  1. Czym dla człowieka może być podróżowanie?
Przewijanie do góry