Hej, Maturzysto 2026! Myślisz, że do Twojego egzaminu dojrzałości zostało jeszcze mnóstwo czasu? Niby tak, ale Centralna Komisja Egzaminacyjna już o Tobie myśli! CKE opublikowała pytania jawne na maturę ustną z języka polskiego w 2026 roku.

Co to dla Ciebie oznacza? Względem poprzedniego roku, lista została poszerzona o 8 pozycji, pojawiły się też nowe pytania, które mogą totalnie zmienić Twoje przygotowania. To oficjalny sygnał, żeby już teraz zacząć strategicznie myśleć o ustnym z polskiego. Chcesz wiedzieć, jakie nowe tematy wjechały na listę i jak się za nie zabrać, żeby w 2026 roku pozamiatać? Zaczynamy!
Pytania jawne – lista
Biblia (fragmenty)
- Motyw cierpienia niezawinionego. Na podstawie Księgi Hioba.
- Człowiek wobec niestałości świata. Na podstawie Księgi Koheleta.
- Wizja końca świata. Na podstawie Apokalipsy św. Jana.
Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)
- Poświęcenie się w imię wyższych wartości.
- Problematyka winy i kary.
- Miłość silniejsza niż śmierć.
Homer, Iliada (fragmenty)
- Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem.
Sofokles, Antygona
- Prawa boskie a prawa ludzkie.
- Człowiek wobec przeznaczenia.
Lament świętokrzyski (fragmenty)
- Motyw cierpiącej matki.
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
- Motyw tańca śmierci.
Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
- Średniowieczny wzorzec rycerza.
William Szekspir, Makbet
- Moralna odpowiedzialność za czyny.
- Czy człowiek decyduje o własnym losie?
- Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy?
Molier, Skąpiec
- Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym?
- Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi.
Ignacy Krasicki, wybrana satyra
- Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry.
Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
- Świat ducha a świat rozumu. Na podstawie Romantyczności.
- Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Na podstawie ballad.
Adam Mickiewicz, Dziady część III
- Losy młodzieży polskiej pod zaborami.
- Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia.
- Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy.
- Różne postawy człowieka wobec Boga.
- Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia?
- W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych?
- Walka dobra ze złem o duszę ludzką.
- Czym dla człowieka może być wolność?
- Motyw samotności.
Bolesław Prus, Lalka
- Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania?
- Praca jako pasja człowieka.
- Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie?
- Konfrontacja marzeń z rzeczywistością.
- Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi?
- Czym dla człowieka mogą być wspomnienia?
Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)
- Postawy odwagi i tchórzostwa.
Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
- Walka człowieka ze swoimi słabościami.
- Motyw winy i kary.
- Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych?
- Co może determinować ludzkie postępowanie?
- Motyw przemiany bohatera.
Stanisław Wyspiański, Wesele
- Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych?
- Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej.
- Sen o Polsce czy sąd nad Polską?
- Symboliczne znaczenie widm i zjaw.
- Motyw tańca.
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
- Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa.
Stefan Żeromski, Przedwiośnie
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu?
- Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka.
- Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości.
- Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości.
- Rola autorytetu w życiu człowieka.
- Utopijny i realny obraz rzeczywistości.
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
- Groteskowy obraz świata.
- Człowiek wobec presji otoczenia.
Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”
- „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu.
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu?
- Konsekwencje zniewolenia człowieka.
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
- Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach?
- Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie.
- Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej.
Albert Camus, Dżuma
- Co skłania człowieka do poświęceń?
- Człowiek wobec cierpienia i śmierci.
- Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych?
- Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła?
George Orwell, Rok 1984
- Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa?
- Jak zachować wolność w państwie totalitarnym?
- Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym.
- Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka.
Sławomir Mrożek, Tango
- Bunt przeciwko porządkowi społecznemu.
- Konflikt pokoleń.
- Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie?
Marek Nowakowski, Górą Edek
- W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego utworu literackiego?
Andrzej Stasiuk, Miejsce
- Miejsca ważne w życiu człowieka.
Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”
- Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca.
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
- Czym dla człowieka może być podróżowanie?